Goed kunnen lezen en digitaal vaardig zijn, is cruciaal om te kunnen functioneren in de samenleving. Tegelijkertijd zien we dat toenemende kansenongelijkheid zorgt voor grote verschillen in de samenleving.
Verschillende onderzoeken en adviezen laten een dalende trend in leesvaardigheid, leesmotivatie en leesplezier zien. Daarnaast kent Nederland een hoog percentage laaggeletterden. Dit vraagt om een actief leesbevorderingsbeleid gericht op het doorbreken van de cyclus van laaggeletterdheid.
Zo maken wij het verschil
De bibliotheken dragen bij aan:
• het vergroten van het leesplezier
• het doorbreken van de cyclus van laaggeletterdheid
• het aanleren van vaardigheden om mee te kunnen doen in een complexere samenleving
Gezamenlijke ambitie
• Het (voor)lezen verankeren in beleid ‘Doorgaande Lijn’
• Een positief leesklimaat creëren wat kinderen motiveert om te lezen.
• Ouders beter toerusten en ondersteunen bij de taalontwikkeling van hun kind om taalachterstand te verminderen.
• Vergroten van digitale geletterdheid van kinderen en jongeren.
Programma’s en projecten
In samenwerking met bibliotheken en netwerkpartners werken we via diverse projecten aan onze gezamenlijke ambitie.
- BoekStart (Linda Voortman)
- De Bibliotheek op school (Evelien Wietsma, Erwin Karst)
- Gezinsaanpak (Karien van Buuren, Evelien Wietsma)
- VoorleesExpress (Suzanne Goorhuis)
Inspiratie uit de Meertalige Voorleeswaaier