Slimme oplossingen
Omdat we weten dat de tijd en capaciteit van marketing- en communicatiemedewerkers van bibliotheken en culturele instellingen vaak schaars is, werken we aan slimme oplossingen waar veel bibliotheken in Gelderland en Overijssel gebruik van kunnen maken.
WebShare | Digitale Slagkracht voor bibliotheken
WebShare is een innovatieve oplossing van Rijnbrink waarin digitale dienstverlening ‘meets’ marketing en communicatie. Met WebShare deel je samen met andere bibliotheken interactieve content zoals livestreaming uitzendingen, livechat, webshoppagina’s, campagne-content-pagina’s maar ook een community-platform (pilot).
Met WebShare leg je nieuwe verbindingen met nieuwe groepen inwoners en geeft een belangrijk handvat voor nieuwe abonnementsmodellen (betaalt of gratis (via data verkrijgen)). Allermooiste? Het kost als Bibliotheek super weinig tijd en je hebt geen digitale kennis van de WebShare techniek nodig. Kortom: wel de lusten maar niet de (technische) lasten. WebShare geeft bibliotheken meer digitale slagkracht.
Meer weten over WebShare?
Download de flyer of mail marketing@rijnbrink.nl.
Landelijke contentkalender & CPNB focus campagnes
We ontwikkelden een (landelijke) contentkalender. In deze contentkalender vind je een overzicht van de landelijke bibliotheekcampagnes. Klik in de kalender op een campagne en je ziet welke content hiervoor beschikbaar is (of komt). Vaak wordt er doorgelinkt naar de desbetreffende organisator, zoals de KB of CPNB.
- Zo bespaar je zoekwerk en kun je in één oogopslag zien welke campagnes in een bepaalde periode spelen.
- Je krijgt grip op het (vele) beschikbare materiaal en je bespaart tijd van het zelf schrijven van teksten en/of vinden van afbeeldingen.
In overleg met alle POI’s, VOB, KB, CPNB en vertegenwoordigers van bibliotheken bieden we extra ondersteuning voor vier landelijke CPNB focuscampagnes. De toolkits zijn beschikbaar in de contentkalender. Ontvang updates via de VOB-nieuwsbrief (speciaal voor marketing & communicatie) en de Biebtobieb-groep, zodat je altijd op de hoogte blijft. Voor materiaal en informatie met betrekking tot andere landelijke CPNB campagnes, zoals de Boekenweek en Zomerlezen, verwijzen wij naar CPNB.
Overzicht focuscampagnes en POI-verdeling
- Kinderboekenweek: Rijnbrink
- Heel Nederland Leest: Probiblio
- Nationale voorleesdagen: Cubiss, Bisc, Zeeland
- Boekenweek van jongeren: Fers, Biblionet Groningen, Biblionet Drenthe
Contentkalender
Slim gebruik van data voor klantgesegmenteerde communicatie
Bijna alle bibliotheken hebben een Whize (voorheen Mosaic) analyse van het werkgebied en het ledenbestand ontvangen. Whize is een zeer uitgebreide set aan data, waar je informatie uit kunt halen over welke doelgroepen er in jouw werkgebied wonen. We helpen bibliotheken om deze data toe te passen in de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld hoe je die informatie kunt gebruiken voor je beleid, programma's en communicatie.
Lees meer over Whize klantsegmentatie