Datum
In overleg

Trainingen klantvriendelijkheid

In-company

Wil je meer betekenen voor de bezoeker? Wil je het contact met de bezoeker positief beïnvloeden door je eigen houding en gedrag? Wil je leren hoe je op een vriendelijke manier grenzen stelt? Dan is een van onderstaande trainingen wellicht iets voor jou of je team!

Voor wie?

Bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers werkzaam in de publieksservice die regelmatig bezoekers ontvangen.

Programma

Er zijn meerdere organisaties die een soortgelijke training aanbieden, hieronder een aantal trainingen uitgelicht.

Team Academie
Team Academie biedt twee workshops aan over klantvriendelijkheid/gastvrijheid.

1. Workshop In contact met je klant
Als medewerker of vrijwilliger in de publieksservice speel je een belangrijke rol als eerste contactpunt en visitekaartje voor de bezoeker. In deze workshop gaat het vooral om de contacttijd met de bezoeker.

Onderwerpen in deze training kunnen zijn:

  • Zichtbaarheid: hoe zorg je dat je zichtbaar en aanspreekbaar?
  • Het contact met de bezoeker positief beïnvloeden door je eigen houding en gedrag
  • Welkom heten van de bezoeker en het juiste moment herkennen om hem of haar aan te spreken.
  • Afstemmen op de bezoeker in het gesprek
  • Positief taalgebruik
  • Professioneel omgaan met te grote vragen en ongepast gedrag
  • Oefenen van veelvoorkomende situaties (bijv. bezoekers die hun pas vergeten zijn, doorverwijzen, omgaan met privacy, nee verkopen)

De workshop is praktisch en direct toepasbaar door de vele handige tips.

2. Workshop Het aanbod op de kaart
De bibliotheek heeft een breed aanbod van diensten en producten. Bezoekers zijn vaak nog niet op de hoogte van dit aanbod. Hoe breng je het aanbod onder de aandacht op een respectvolle en laagdrempelige manier?

Onderwerpen kunnen zijn:

  • Profilering: hoe sta je tegenover het attenderen van bezoekers op het aanbod?
  • Redenen en noodzaak van het proactief aanbieden van het aanbod
  • Activeren van de ‘interessetrechter’
  • Haakjes in een gesprek met de bezoeker horen en hierop inspelen
  • Contact maken over het aanbod, de wijze van aanspreken en benaderen van de bezoeker
  • Oefenen van situaties waarin het aanbod wordt gepresenteerd en je leert omgaan met verschillende reacties.

Via een (telefonische) intake wordt de inhoud van de workshops afgestemd op de eventuele vraagstukken die er spelen in de bibliotheek.

De workshops zijn geschikt voor ongeveer 12 tot 15 personen.

VASCO
VASCO is een initiatief van Stichting Cultuur in Twente en is bedoeld voor alle culturele organisaties in Overijssel die werken met vrijwilligers. Ook voor organisaties in Gelderland zijn er mogelijkheden om trainingen van VASCO te volgen. VASCO verzorgt trainingen op het gebied van educatie, inclusie en gastvrijheid.

Gastvrij? Dat zijn wij!
Tijdens de training ga je aan de slag met de basis van gastvrijheid, en je gaat oefenen met situaties die ons allemaal wel eens zijn overkomen. Hoe ga je om met vragen waar je niet direct een antwoord op hebt? Hoe blijf je vriendelijk maar stel je ook grenzen? De training bestaat voor een deel uit theorie, maar je gaat vooral praktisch aan de slag en ervaart wat (on)gastvrijheid met je doet.

De training is geschikt voor ongeveer 8 tot 16 personen.

Investering

Team Academie
Beide trainingen bestaan uit één dagdeel. Voor de trainingen wordt op verzoek een offerte gemaakt.

VASCO
De trainingen van VASCO kosten €40 excl. btw per deelnemer. De training duurt ongeveer 2,5 uur. Op aanvraag kan er maatwerk worden geleverd, hiervoor wordt op verzoek een offerte gemaakt.

Aanmelden

Team Academie
De workshops worden begeleid door Babette van den Brink en Annemarie Noordam. Zij zijn opgeleid en gecertificeerd trainer/coach en trainingsacteur. Wil je meer weten over in company mogelijkheden en/of heb je interesse in (een van de) workshops? Neem dan rechtstreeks contact op met Annemarie Noordam van Team Academie via mail annemarie@teamacademie.com of bel 06 – 21 28 57 43.

VASCO
De training wordt begeleid door Jessica Veen en/of Daniëlla van der Stelt.
Wil je meer weten over de training of heb je interesse? Neem dan rechtstreeks contact op met VASCO via vasco@erfgoedplatformoverijssel.nl

Meer informatie

Voor referenties of overige vragen kun je Rijnbrink benaderen via: campus@rijnbrink.nl 
Voor meer informatie over Team Academie en hun aanbod kun je terecht op deze website
Voor meer informatie over VASCO en hun aanbod kun je terecht op deze website