Bibliotheken richten zich steeds meer op mensen die ondersteuning nodig hebben bij basisvaardigheden (taal, rekenen, digitale vaardigheid, werk zoeken, omgaan met geld of gezondheid). Dit wordt mede versterkt doordat de overheid en financiële instellingen (zoals de Belastingdienst) hun diensten zoveel mogelijk digitaal aanbieden. Wat betekent dit voor de Bibliotheek? Hoe gaat de Bibliotheek om met privacygevoelige informatie van haar gebruikers? Welke consequenties zijn daar aan verbonden? Wat betekent dit voor de medewerkers in de frontoffice?
Voor wie
Deze door de SPN ondersteunde training is voor het hele team front-officemedewerkers, inclusief de manager/leidinggevende. Ook vrijwilligers zijn welkom in deze training. Het is mogelijk dat er twee kleine teams aan de training deelnemen, of dat er meerdere trainingen voor een Bibliotheek georganiseerd worden. Data en locatie worden in overleg vastgesteld.
Programma
In deze training werken we aan de hand van een praktijkvoorbeeld met één of meerdere klantcase(s). Samen zoeken we naar werkbare oplossingen en alle antwoorden zijn goed. We discussiëren over de grenzen van de dienstverlening. Hoever ga je als Bibliotheek in op de vraag van het publiek? Welke verwachtingen worden er van buiten af gesteld aan de Bibliotheek? En wat zijn de juridische richtlijnen? Wat voor een Bibliotheek wil je zijn en kun je zijn? Zo werken we toe naar de beginselen van een werkwijze die je gaat toepassen in het team. Wat is daar voor nodig? Welke vervolgstappen kun je zetten?
Investering
Dit programma start met een intakegesprek met de manager en wordt vervolgens op locatie uitgevoerd door twee trainers. Voor deze in-company training wordt een offerte opgemaakt.
Vertaling van deze training naar een protocol kan als maatwerktraject tegen advieskosten geleverd worden.
Aanmelden
Je kunt je aanmelden via Rijnbrink Campus.