Datum
Verschillende startdata

Leerteams Geletterde samenleving 2024-2025

Open inschrijving

We werken vanuit alle bibliotheken aan een geletterde samenleving. Voor de jeugd, jongeren en gezinnen. Maar hoe blijven we bij? Hoe vertalen we (nieuwe) inzichten vanuit de wetenschap en praktijk naar onze alledaagse werkpraktijk?

Ben je op zoek naar verdieping op een bepaald thema? En lijkt het je waardevol om gedurende een jaar in kleine groepen aan de slag te gaan? Mogelijk is een leerteam iets voor jou!

Datum:                              Startdatum verschilt per leerteam
Locatie:                             De aftrap is bij Rijnbrink in Deventer, overige sessies in overleg
Aantal deelnemers:    min.  6 – max. 10 per leerteam

Programma

Een leerteam is een vaste groep professionals die met een gekozen thema aan de slag gaan en samen leren en richting bepalen, maar begeleiding krijgen op proces en inhoud. Deelnemers (6-10) committeren zich voor een jaar. In dat jaar zijn er een aantal sessies waarin je als leerteam bij elkaar komt. Tussendoor kan er ook inzet gevraagd worden. Het hoofdthema loopt als rode draad door alle bijeenkomsten. De inhoud wordt echter bepaald door de groep. Je gaat praktisch en onder begeleiding met elkaar aan de slag op basis van de eigen gekozen leerdoelen. Hier wordt tijdens een telefonische intake en tijdens de 1e sessie van een leerteam volop aandacht aan besteed.

In 2022-2024 zijn er al positieve ervaringen opgedaan door deelnemers in 3 leerteams. Enkele reacties:

  • “Mijn ervaring is dat het vooral fijn is om echt even tijd te maken voor verdieping. In de waan van de dag lukt dat niet altijd. En nu verplicht je jezelf hier wel toe.”
  • “Het is zo waardevol om met mensen te kunnen praten die nagenoeg dezelfde functie hebben maar bij een andere organisatie (..) Heel verfrissend ook hoe andere bibliotheken/mensen bepaalde situaties aanpakken.”
  • “Ik vind het fijn om met mensen met dezelfde taak, functie of interesse samen te komen. Het geeft een gevoel van herkenning en je kan elkaar ondersteunen, stimuleren of voorzien van nieuwe inzichten.”

Aanmelden voor 1 september a.s.

Het voornemen is om in november 2024 te starten met de volgende 2 leerteams:

1. Effectief leesonderwijs
Aftrapbijeenkomst op 5 november 13.30-16.30 uur
Intake en vervolgsessies in overleg

Inhoud: Er is aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van lees- en taalonderwijs binnen het primair onderwijs. Welke rol heb jij als specialist of leesmediaconsulent?  En hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen? Met specifiek aandacht voor effectief leesonderwijs, themagericht werken en de inzet van rijke taal/teksten en hoe daar als bibliotheek op in te spelen. Als leerteam bepalen jullie zelf jullie leerdoelen t.a.v. dit thema.

Voorwaarde voor deelname is dat je de training ‘Rijke teksten: de rol van de leesconsulent’ van Kunst van Lezen hebt gevolgd of nog gaat volgen in 2024. (Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met Evelien Wietsma).

2. De professionele leesmediaconsulent
Aftrapbijeenkomst op 12 november 13.30-16.30 uur
Intake en vervolgsessies in overleg

Inhoud: In dit leerteam staat de veranderende rol van de leesconsulent centraal. De handreiking ‘De professionele leesmediaconsulent’ is ons startpunt. Vandaaruit kijken we naar de gezamenlijke en persoonlijke leerdoelen, welke kwaliteiten heb jij? Naar welke nieuwe rol wil jij groeien? En wat heb je daarvoor nodig? Het leerteam is geschikt voor lees(media)consulenten PO en VO.Het leerteam is een vervolg op de ‘Expeditie Lees(media)consulent 2024’ op 9 september 2024. Deelname aan deze expeditie is geen voorwaarde, maar wordt wel aanbevolen.

Het voornemen is om in februari 2025 te starten met een of twee van de volgende leerteams:

3. Speciaal (lees)onderwijs
Aftrap in februari, vervolgsessies in overleg

Inhoud: In de afgelopen jaren is ook de samenwerking met het speciaal onderwijs (basis en voortgezet) op basis van de Bibliotheek op school aanpak toegenomen. Maar vaak is er nog niet veel ervaring opgedaan door de lees(media)consulent. Vragen die hierbij kunnen gaan spelen: op welke manier geef je invulling aan de diverse bouwstenen binnen het speciaal onderwijs? Welke materialen en collectie zet je in? Wat vraagt het van je eigen expertise om deze samenwerking aan te gaan? Wat zijn goede voorbeelden en wat kunnen we daaruit leren? Als leerteam bepalen jullie zelf jullie leerdoelen t.a.v. dit thema.

4. Leesonderwijs en bijzondere identiteit 
Aftrap in februari, vervolgsessies in overleg

Inhoud:
Scholen voor basis en voortgezet onderwijs met een bijzonder identiteit vragen soms een andere aanpak van jou als onderwijsspecialist of leesmediaconsulent. Denk aan scholen voor (algemeen) bijzonder onderwijs vanuit bijvoorbeeld een reformatorische, islamitische of antroposofische grondslag. Vragen die hierbij kunnen gaan spelen: op welke manier geef je invulling aan de diverse bouwstenen binnen de school? Wat is een goede aanpak als er beperkingen zijn voor het samenstellen van de collectie? Hoe zorg je dat jouw eigen waarden en die van jouw bibliotheekorganisatie overeind blijven? Als leerteam bepalen jullie zelf jullie leerdoelen t.a.v. dit thema.

5. Digitale geletterdheid in het onderwijs 
Aftrap in februari, vervolgsessies in overleg

Inhoud:
Naast het leesonderwijs heeft de bibliotheek een belangrijke rol op het gebied van digitale geletterdheid. Veel bibliotheken zijn nog zoekende in hoe daar focus in aan te brengen en de juiste keuzes te maken. Vragen die hierbij kunnen spelen: Hoe integreer je het thema in een de Bibliotheek op School-contract? Hoe zorg je dat lezen en digitale geletterdheid geïntegreerd worden? Hoe krijg je digitale geletterdheid in een docententeam op de agenda? Welke keuzes maak je als bibliotheekteam en wat is jouw rol als leesconsulent daarin? Als leerteam bepalen jullie zelf jullie leerdoelen t.a.v. dit thema.

Meer weten? Bekijk de presentatie van de Introductiebijeenkomst van september 2022 voor meer uitleg over het waarom, hoe en wat van een leerteam.
Zie het document Rollen en randvoorwaarden Leerteam voor de randvoorwaarden.

Voor wie?

De leerteams zijn bedoeld voor medewerkers van bibliotheken in Overijssel en Gelderland die werken aan een geletterde samenleving (jeugd, jongeren en gezin). Dus bijvoorbeeld lees(media)consulenten, onderwijsspecialisten, medewerkers collectie en onderwijsmanagers. Andere geïnteresseerden in bovengenoemde thema’s zijn ook welkom.

Investering

De begeleiding wordt grotendeels bekostigd vanuit de programmalijn Geletterde samenleving. De eigen bijdrage voor deelname aan een leerteam is € 199,-.

Aanmelden

Aanmelden voor de leerteams die starten in november 2024 kan tot 1 september (let op: vol=vol).

Na aanmelding nemen we contact met je op voor een telefonische intake.

direct aanmelden

Voor de leerteams in februari 2025 kan je nu je belangstelling kenbaar maken. Vul daarvoor dit belangstellingsformulier in en vermeld het leerteam waar je interesse naar uitgaat.