‘Wij zijn ervan overtuigd dat je creativiteit, kunst en cultuur makkelijk in kunt zetten om mensen te bereiken, maar hen ook kunt uitnodigen om zelf in te brengen.’
Zet creativiteit in om je lespraktijk verrassend en zintuigelijk te maken
“Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.
’t Heeft geen enkele zin om ’t anders te zien,
dus waarom zou je ’t dan nog anders doen.”
Gerard van Maasakkers (1982)
Welke gedachte krijg je bij de bovenstaande tekst?
In het onderwijs is het vaak druk en vol. Iedere leerling vraagt andere begeleiding en soms is het daardoor heel prettig om gewoon één eenvoudige opdracht te geven. Teken de blaadjes groen. Toch kan jouw onderwijs er makkelijk anders uitzien. Creatief, met ruimte voor eigen inbreng van de leerling en mogelijkheden tot het combineren van verschillende vakken en leerdoelen.
Tijd: In overleg; 4 workshops van 2 uur of 2 workshops van 4 uur
Locatie: Bij jou op locatie
Aantal deelnemers: 6 -12
Programma
In deze cursus van beeldend therapeut Connie Kindermann en docerend theatermaker Nadieh Tigchelaar maak je kennis met het ontwikkelen van eenvoudige opdrachten waarin leerlingen door middel van creativiteit gestimuleerd worden tot kritisch en creatief denken. Je zet verschillende leerstijlen in en kunt bijvoorbeeld samenwerkend leren gebruiken in je lespraktijk. We inspireren je, met verschillende opdrachten uit de beeldende kunst en theater, om eigen creatieve opdrachten te ontwikkelen. Zo oefenen jouw leerlingen tijdens het uitvoeren van deze opdrachten verschillende sociale vaardigheden, denk aan samenwerken, assertiviteit, complimenten geven en – ontvangen en aandacht hebben voor de mening en gevoelens van een ander. Daarbij nemen de leerlingen tijdens het werkproces een onderzoekende houding aan zodat zij zelf verschillende manieren van werken uitproberen en informatie verzamelen over de lesstof die jij wilt delen. Door duidelijke kaders te geven en daarbinnen veel ruimte te laten voor individuele invulling, kun je leerlingen van ieder ontwikkelingsniveau een stevige basis bieden om te onderzoeken.
Tijdens de workshops formuleer je creatieve opdrachten op basis van door jou vastgestelde leerdoelen voor je eigen doelgroep. In de cursus bereid je de opdracht voor en bespreken we hoe je deze in de klas in kunt zetten. Je probeert je eigen opdrachten uit met je leerlingen en reflecteert in de volgende workshop op de les. Zo werken we samen aan de manier waarop je voor ieder leerdoel creatieve, onderzoekende opdrachten aan kunt bieden in de klas.
Leerdoelen
- De deelnemer leert in vier bijeenkomsten creatieve opdrachten te formuleren, waarmee leerlingen gestimuleerd worden via een onderzoekende leerhouding een vooraf gesteld leerdoel te behalen.
- Tijdens de cursus ontwikkelt de deelnemer eigen creatieve opdrachten en oefent met het inzetten van deze opdrachten in de eigen lespraktijk.
- Tijdens de cursus reflecteert de deelnemer op de uitgevoerde opdrachten in de klas en scherpt de formulering aan voor vervolgopdrachten.
- Na vier bijeenkomsten kan de deelnemer creatieve en onderzoekende opdrachten formuleren op basis van vooraf gestelde leerdoelen voor de eigen doelgroep.
Voor wie?
Voor groepsleerkrachten (po / vo / so / vso) uit Overijssel die leerlingen door middel van creativiteit willen stimuleren en open durven te kijken naar hun eigen lespraktijk.
Kosten
De eigen bijdrage voor de school is € 400,- (per 4 workshops). De rest van de kosten wordt vergoed uit het programma Cultuureducatie. Dit is exclusief eventuele locatiekosten.
Aanmelden
Heeft jouw school interesse om deze training met een groep te volgen, stuur dan een bericht naar campus@rijnbrink.nl. In overleg met de trainer wordt er een datum gepland voor de training op locatie.
Heb je vragen, twijfel je nog over deelname of wil je nog meer weten? Neem dan vooral contact op met een van onze adviseurs Cultuureducatie.