Mooky ‘Match’ live en gratis te lezen
Het boek ‘Match’ van Buddy Tegenbosch is verrijkt tot een Mooky. De Gelderse en Overijsselse bibliotheken kunnen de Mooky vanaf nu gratis aanbieden richting jongeren. Voor de rest van Nederland is de desbetreffende Mooky tegen betaling te lezen.
Wat is een mooky?
In het voorjaar startte de samenwerking tussen Rijnbrink en Mooky. We spraken af dat een bestaand boek dat aansprekend is voor jongeren wordt omgezet naar een zogeheten mooky en gratis beschikbaar wordt gesteld voor Gelderland en Overijssel. Nu is het zover!
Mooky is een nieuw digitaal leesplatform waarmee literatuur en (non)-fictie wordt verrijkt met digitale elementen. Zo’n verrijkte publicatie wordt een mooky genoemd. Mooky staat voor ‘Multimedia & Booky’. Een mooky is een ‘e-book 2.0’: een digitale leesbeleving met onder andere afbeeldingen, video’s, audio, voorlezen, klikbare woorden en verschillende vormen van interactie. Het biedt een eigentijdse leeservaring aan jongeren en jongvolwassenen.
Gratis voor jongeren uit Gelderland en Overijssel
Dankzij de samenwerking tussen Rijnbrink en Mooky is het boek ‘Match’ van Buddy Tegenbosch als mooky beschikbaar gesteld voor jongeren uit Overijssel en Gelderland. Door middel van een kortingscode is de mooky geheel gratis te lezen via de lokale bibliotheek. De normale prijs van een mooky is € 9,95.
Waarom doen we dit?
“Ons doel is om jongeren vaker en meer te laten lezen met het digitale leesplatform Mooky. Met een mooky bieden we via de bibliotheek een eigentijds leesaanbod aan,” aldus Jeannette Hofman, senior adviseur bij Rijnbrink. “De digitale elementen betrekken lezers actief bij het verhaal. Dit verhoogt het leesplezier en motiveert om te gaan én te blijven lezen. Daar doen we het voor.”
“Door de digitale elementen wordt het verhaal veel intenser beleefd,” vult Tom van Eijk, voormalig docent Nederlands en ontwikkelaar van Mooky, aan. “Een mooky is niet te vergelijken met een e-book zoals we die kennen. Mooky is innovatief en geeft echt inhoud aan de ‘e’ in e-book. Bovendien biedt Mooky iedereen de kans om al dan niet bestaande boeken opnieuw te publiceren.”
Hoe verder?
Rijnbrink stimuleert de verspreiding van de mooky ‘Match’ onder de bibliotheken door middel van het beschikbaar stellen van een MarCom toolkit. Op deze manier kan de mooky lokaal gepromoot worden richting de doelgroep.
In de middelen wordt verwezen naar een code die speciaal is gemaakt voor Gelderse en Overijsselse jongeren: met deze code kan de mooky ‘Match’ gratis gelezen worden!