Reclamepost: een klassieke kans

Als marketeer wil je doelgroepen bereiken. Waarom zou je dat per post doen? ‘Dat is toch niet meer van deze tijd?’.

Het is inderdaad niet het modernste klinkende kanaal, maar op basis van data weten we dat de doelgroepen zoals Volks en Uitgesproken en Gezellige Emptynesters juist open staan om reclamepost te ontvangen.

Dus ‘klassiek ouderwets’ is misschien wel een kans voor het bereiken, boeien van bestaande en nieuwe doelgroepen. En gaat reclamepost deel uitmaken van je kanaalstrategie voor het bereiken van bovenliggende doelen. In deze blog vertel ik iets meer.

Adresgegevens beschikbaar

Zijn er adresgegevens van doelgroepen die je mag gebruiken? Het antwoord is : ‘ja’. Onlangs is de overeenkomst met Whooz, het bedrijf dat doelgroep data (Mosaic) levert aan bibliotheken, verlengd tot december 2025. In deze overeenkomst is opgenomen dat je de onderliggende adressen mag gebruiken voor direct mail-acties (geadresseerde reclamepost). Bibliotheken in Overijssel en Gelderland of organisaties met een openbare bibliotheekfunctie (MFO’s) mogen dus vanuit die rol de adresgegevens van Whooz gebruiken.

Dus wil je een doelgroep uitnodigingen voor een informatieavond? En staat de doelgroep open voor reclamepost? Dan kun je gericht adressen selecteren en gebruiken voor je actie.

Mag dat allemaal wel?

Ja, je mag deze adressen gebruiken op basis van de grondslag ‘Gerechtvaardigd belang‘ zoals opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Kern hierbij is dat je kunt aantonen dat je een onderbouwde afweging hebt gemaakt waarom je adressen (huishoudens) per post een communicatie-uiting wilt versturen. Bijvoorbeeld: omdat je een groep mensen verder wil helpen in het versterken van hun digitale vaardigheden.

Bespreek de acte intern

Reclamepost kan intern bij collega’s vragen oproepen. Daarom is het belangrijk om collega’s te informeren en/of betrekken. Is dit kanaal passend bij de organisatie? Waarom juist wel of niet dit kanaal inzetten? En als je een actie start richting kwetsbare groepen (taal, digitaal) is dat verstandig en ethisch verantwoord? Bespreek dit met elkaar. Gebruik voor ethische vragen het Ethiekkompas van Kennisnet als hulpmiddel.

Aan de slag: check dit: 

  1. Het is verplicht om de adressen voor een direct mail-actie te controleren of je deze mag benaderen. Dat doe je door de adressen te controleren op Postfilter.nl.
  2. Het is belangrijk om in de communicatie-uiting een verwijzing te maken naar Postfilter.nl. Neem bijvoorbeeld op: ‘Geen reclamepost meer ontvangen? Geef dit door aan postfilter.nl.’
  3. Sluit met je uiting aan op de leefwereld en de interesses van de doelgroep. Wees zo relevant mogelijk. Daarmee maximaliseer je de impact en verminder je het gevoel van spam/overlast.
  4. Wees altijd in de boodschap respectvol en eerlijk. Geef geen misleidende of ongepaste informatie, want je wilt geen inbreuk maken in het vertrouwen van je organisatie en merk.

Kortom: reclamepost is als kanaal interessant voor specifieke doelgroepen. Door de samenwerking tussen bibliotheken en Whooz kun je deze op huishoudadres niveau efficiënt benaderen met zo min mogelijk waste. Interessant? Wil je hier meer informatie over? Laat het me gerust weten.

Zonet even een kijkje genomen in mijn eigen postbus thuis. Helaas, geen geadresseerde reclamepost voor mij. Ik ben dan ook geen gezellige emptynester. Nog niet, althans. Maar wat niet is zal nog komen ;-).

Vriendelijke groet,
Remko Hekkers

Dit is de weblog van Remko Hekkers. Hij is marketing- en communicatieadviseur bij Rijnbrink en helpt bibliotheken en cultuurorganisaties om nieuwe doelgroepen te vinden, te boeien en duurzaam te verbinden. Heb je vragen? Mail remko.hekkers@rijnbrink.nl of volg hem op linkedin.com/in/remkohekkers