De invloed van thema’s, locaties en programmering

Onlangs heb ik samen met een groep collega’s een communitiereis naar Lissabon en Evora gemaakt. Een groep van 14 collega’s van Bibliotheek Salland, RIQQ, Rivierenland, de bblthk, Deventer en Wijchen. We hebben vier bibliotheeklocaties bezocht, die elk op hun eigen manier invulling geven aan de communitie bibliotheek als groeiplek voor bewoners in de wijk, buurt, dorp of stad. Você viaja com? (reis je mee?) 

Wat ik heb geleerd? Dat lees je in drie blogverhalen. Deze blog gaat over thema’s, locaties en programmering. De andere blogs gaan visie en missie en cultuur en leiderschap.

Community thema’s

De bibliotheeklocaties hebben elk een eigen insteek (thema) maar ook een onderlinge samenhang op basis van een gedeelde visie en missie. Het hoofdthema heeft een voor buurtbewoners herkenbare verbinding met de lokale omgeving.

Zo richt de locatie in de wijk Belem zich op feminisme, omdat dit in de wijk nog veel te winnen valt. Alcatara op opstand, vanuit de historie en de cultuur van deze wijk (revolutie!) en op de locatie Marvila staat het theater centraal. De ‘nieuws’ bibliotheek is alleen in de avond open. Leestafels, werkplekken, AH To Go-achtige winkel. Gericht op mensen met onder modaal inkomen die de hele dag aan het werk zijn en in een kleine ruimte wonen.

Geen locatie = Geen probleem

Als er in een buurt of wijk geen locaties zijn, hoeft dat niet te betekenen dat er locaties moeten worden geopend. Misschien kun je het anders inrichten, bijvoorbeeld doorsluizen naar een Bibliotheek in de buurt. Het kan ook zijn dat het programma gewoon in de buurt plaatsvindt via de samenwerkingspartner of in een buurthuis, of zelfs bij mensen thuis of in een Bieb-bus.

Programmering met buurt en partners

De programmering van de Portugese bibliotheken wordt in eerste instantie klein ingestoken. Dat wordt gedaan met partners die dezelfde drive hebben (hart voor inwoners van wijk, buurt, dorp of stad). Via deze link enkele voorbeelden van programmering. Maar hoe pakken de bibliotheken dit aan? Hierbij de stappen met als resultaat een Food Lab:

  1. Gesprek met buurtbewoners: Wat wil de buurt of heeft de buurt nodig?
  2. Rode draad: meer verbinding via samen eten en samen koken
  3. Contact met een samenwerkingspartner uit de buurt (restaurants, kookstudio)
  4. Afspraken maken over: catering, workshops, zelf koken en kennis-sessies over voedsel.
  5. Met als resultaat een Food Lab: van, voor en ingevuld met bewoners van de buurt.

En als toetje? De buurt ging voor de medewerkers van de Bibliotheek koken.
Tja, ze hebben het daar prima voor elkaar 😉.

Geld maakt niet gelukkig

De medewerkers, gebouwkosten en energiekosten worden betaald door de landelijke bibliotheekorganisatie. De bibliotheken hebben geen geld voor activiteiten (lidmaatschap is gratis). Dat is lastig, omdat je bij het zoeken en aangaan van samenwerkingen met partners er niks financieels tegenover kunt zetten. Je bent afhankelijker van de samenwerkingspartner hoeveel deze wil investeren.

Maar het maakt het ook makkelijker. Want als je gaat samenwerken heb je eigenlijk alleen de ruimte, elektriciteit en communicatiekanalen. Daar moet je het mee doen en dat vraagt creatieve oplossingen en verhoogt de connectie met zakelijke samenwerkingsrelaties (samen zoeken naar een goede aanpak om iets voor de buurt te doen)).

Fim da história

We zijn aan het slot van deze drieluik gekomen. Ik heb er veel van geleerd en ik ben geïnspireerd geraakt door de passie en de betrokkenheid van de bibliotheekmedewerkers. Maar… Die passie, bereidwilligheid en drive zijn ook hier bij ons in Nederland aanwezig.

En hoe zit het bij jou? Raakt het idee van een community bibliotheek je in je hart? Geeft het energie? Wil je gaan bouwen aan een bibliotheek die midden in de lokale omgeving staat? De bouwstenen hiervoor zijn aanwezig. Met het community-team van Rijnbrink helpen we je graag een lokale stap verder. Samen via communities bouwen aan een creatiever, vaardiger, slimmer Overijssel en Gelderland. Dat willen we allemaal toch?

Vriendelijke groet,
Remko Hekkers

Dit is de weblog van Remko Hekkers. Hij is marketing- en communicatieadviseur bij Rijnbrink en helpt bibliotheken en cultuurorganisaties om nieuwe doelgroepen te vinden, te boeien en duurzaam te verbinden. Heb je vragen? Mail remko.hekkers@rijnbrink.nl of volg hem op linkedin.com/in/remkohekkers.